Ensiksi haluan sanoa, että negatiivinen henkilö ei missään nimessä tarkoita pahaa henkilöä. Tässä puhutaan puhtaasti henkilön energiasta jota hän lähettää, ei hänen teoistaan.
Sivukommenttina voi kuitenkin sanoa, että siinä vaiheessa kun negatiivisuus (meidän asteikkomme mukaan) menee yli miinus seitsemän, mustat voimat pääsevät ohjailemaan häntä ja tässä kohtaa tarkoituksellinen pahuus ja kiusanteko alkaa tulla mukaan, toiselle halutaan pahaa.
Hyvin harva syntyy valmiiksi negatiivisena, miksi joku siis alkaa valua negatiiviselle puolelle.
Yksi syy tähän on negatiivinen ympäristö. Jos henkilön ympärillä on voimakkaasti negatiivia henkilöitä (perheenjäseniä, kaveriporukka tai muita kenen kanssa ollaan tiiviisti yhdessä), he alkavat viedä voimia ja saavat kohteen joskus lyhyessäkin ajassa loppuunpalaneen tilaan ja sitä kautta hiipumaan negatiivisuuteen.
Myös pitkäaikaissairaudet riuduttavat ja vievät elämänvoimaa, tästä syystä johtuen yleensä päädytään vain hiukan negatiiviselle puolelle, enimmäkseen välille -2 -5.
Puhtaasti itsestä aiheutuvia syitä ovat kateellisuus, viha ja itsekkyys. Kun henkilö piehtaroi näissä tunteissa jatkuvasti ja lietsoo itseään, on negatiivisuuden kierre valmis alkamaan ja siinä kohtaa kun tuo -7 saavutetaan, saattaa viha saada jo rumat kasvot.
Entisistä elämistä johtuvia asioita ovat voimakkaat himot ja riippuvuudet. Näihin onkin jo hankalampi henkilön itsensä vaikuttaa, kun vanha totuttu tapa siellä vetää taas puoleensa. Yleensä nämä karmalliset asiat aktivoituvat murrosiässä.
Kuntoutuksissa näitä kaikkia tapauksia tulee vastaan, yksi negatiivinen henkilö saa aika paljon harmia aikaan koko lähipiirilleen. Onneksi hankalatkin tapaukset saadaan kuntoutettua. Koska täällä vallitsee vapaa tahto, kysymysmerkki onkin haluaako kuntoutettu henkilö jäädä positiiviselle puolelle vai vaipua takaisin negatiivisuuteen. Siksi kuntoutusta toiselle tilattaessa olisi hyvä kertoa, että häntä on autettu, silloin autettu saa mahdollisuuden valita hyvän eikä ainakaan tietämättömyyttään ajaudu takaisin pimeään.